ماشین لباسشویی

10 علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و نحوه رفع آن

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

  1. مسدود شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی
  2. خرابی پمپ تخليه
  3. گرفتگی فیلتر ماشین لباسشویی
  4. سیستم کلید درب ماشین لباسشویی
  5. خرابی شیر الکتریکی
  6. خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی
  7. استفاده اشتباه از مواد شوینده
  8. گرفتگی فاضلاب دیوار یا زیر سینگ
  9. مسدود شدن مسیر خروجی آب در دیگ
  10. مسدود بودن شلنگ تخلیه

مسدود شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

این مورد هم خیلی شایع است و از موارد مهم و علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است. اگر فیلتر خراب باشد یا ایرادی داشته باشد ممکن است که کرک یا وسایل کوچک از آن عبور کنند و خود را به قسمت پمپ برساند. در صورت وجود این اتفاق پمپ تخلیه خراب یا مسدود می‌شود. اگر این مورد را مشاهده کردید باید موارد زیر را انجام دید.

  1.  اولین کاری که باید انجام دهید این است که پروانه پمپ را چک کنید تا یکی از این وسایل در آن گیر نکرده باشد.
  2. اگر وسیله ای درون آن گیر نکرده بود باید پمپ را به برق وصل کنید و اگر روشن نشد، باید آن را تعویض کنید. برای این کار اگر تخصص ندارید باید با شرکت های تعمیر ماشین لباسشویی تماس بگیرید.

یک نکته مهم: اگر تا به حال هیچکدام از این موارد را چک نکرده ای و یا مدت زمان زیادی است که از این وسیله استفاده می‌کنید و تا به حال آن را سرویس نکرده اید، باید بدانید که عمر مفید دستگاه شما کم خواهد شد و مانند قبل برایتان کار نخواهد کرد. شما با تعویض کردن این قطعه در دستگاه لباسشویی خود، می توانید مدت زمان بیشتری از آن خود استفاده کنید.

خرابی پمپ تخليه

همانطور که گفته شد پمپ تخلیه آب را از این وسیله تخلیه می‌کند و اگر این کار انجام نشود باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شود. در مورد قبل هم گفته شد که گیر کردن لباس های کوچک یا اشیای ریز باعث مسدود شدن آن می‌شود. در موارد حاد این وسایل باعث شکستگی پره های پمپ خواهد شد.

فقط گیر کردن وسایل باعث خرابی پمپ و کار نکردن آن نخواهد شد بلکه استفاده در سالهای طولانی باعث از کار افتادن پمپ می‌شود. اگر این اتفاق بیوفتد باید پمپ تعویض شود.

مطالعه بیشتر درباره لباسشویی: ارور ماشین لباسشویی آریستون | 40 خطا لباسشویی Ariston

گرفتگی فیلتر پمپ ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی گرفتگی یا خرابی فیلتر پمپ است.

  • ممکن است که وسایل اضافی مانند سکه، زیپ کنده شده، پیچ یا موارد ریزی که بر اثر بی احتیاطی وارد ماشین شده اند وارد فیلتر شده باشد.
  • در مواردی که یکی از اعضای لباس‌ها شل است و امکان پارگی یا کنده شدن وجود دارد هم این مشکل پی خواهد آمد. زیپ، دکمه یا مارک لباسها که شل هستند ممکن است هنگام شستشو کنده شده و درون فیلتر روند. این وسایل زمانی که آب تخلیه می‌شود به سمت فیلتر خواهند رفت.

فیلتر قبل از پمپ قرار دارد و وظیفه آن جلوگیری از ورود اشیا اضافی و یا مو و کرک لباس ها به درون پمپ است. اگر این وسایل یا کرک ها فیلتر را بپوشانند راه خروج آب بسته می‌شود.

بهتر است هر چند وقت یکبار یا بعد از کار کردن چند بار لباسشویی فیلتر را شسته و تمیز کنید. همچنین دقت نمایید که در مدل های جدید، در کنار فیلتر یک شیلنک کوچک، برای خروجی اضطراری آب قرار داده شده است.

سیستم کلید درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ درب این وسیله از چرخش لباسشویی در هنگامی که درب باز است جلوگیری می‌کند. خراب بودن میکروسوئیچ درب باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شود.

خرابی شیر الکتریکی

خرابی شیر الکتریکی یا همان شیر برقی میزان لازم آب برای شستشو لباس‌ها را تعیین می‌کند. به دلیل انسداد فیلتر دستگاه یا به علت گرفتگی آشغال‌ها و یا به دلیل مشکل برق‌رسانی و یا بویین شیر الکتریکی ماشین لباسشویی ممکن است آب تخلیه نشود.

شیر الکتریکی دستگاه را چک کنید و اگر نشتی و یا رسوب گرفتگی داشت می‌توانید مشکل را رفع کنید.

مطالعه بیشتر درباره لباسشویی:  بوی بد ماشین لباسشویی | ۷ دلیل و روش رفع بوی بد

خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی

برد الکترونیکی یکی از مهمترین قطعات و اصلی ترین آنها در این وسیله است. اگر در برد در قسمتی که مربوط به تخلیه آب است خازنی یا موردی ایراد پیدا کرده باشد یا سوخته باشد، پمپ تخلیه به خوبی عمل نمی‌کند.

استفاده اشتباه از مواد شوینده

مواد شوینده نامناسب یا استفاده نادرست از آنها باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شود. چند نکته نادرست درباره استفاده از مواد شوینده:

  1. استفاده بیش از حد از این مواد و یا ریختن بیش از اندازه شوینده ها
  2. درست شدن کف بیش از حد در این دستگاه
  3. کف زیاد به دستگاه آسیب فراوان می‌زند.
  4. داشتن کف زیاد در این وسیله به پنل اجازه نمی‌دهد که همه مراحل را به خوبی اجرا کند.
  5. ریختن مواد بیش از اندازه عمر لاستیک دور درب ماشین لباسشویی ، پفت و پمپ را کم می‌کند.

گرفتگی فاضلاب دیوار یا زیر سینگ

درون دیواره یا سوراخ زیر سینک را که برای فاضلاب وجود دارد، ممکن است به دلیل گرفتگی مو و یا کرک های لباسها یا اشیا باعث تخلیه نشدن آب در ماشین لباسشویی شود.

مسدود شدن مسیر خروجی آب در دیگ

روند کار به این شکل است که از دیگ این وسیله به سمت پمپ تخلیه یک لوله خرطومی وصل شده است. اگر این خرطومی با لباسهای کوچک یا اشیای ریز مسدود شود یک علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است.

حتما به خوبی دقت کنید و چک کنید که بعد از تخلیه کردن آب مطمئن شوید که لباس یا اشیایی در آن گیر نکرده باشد. اکسیر سرویس ارائه دهنده انواع خدمات تعمیرات لوازم خانگی

مطالعه بیشتر درباره لباسشویی: تراز کردن ماشین لباسشویی | چگونه لباسشویی را تراز کنیم؟

مسدود بودن شلنگ تخلیه

در این دستگاه یعنی لباسشویی شلنگی وجود دارد که به خروجی فاضلاب که در زیر سینک ظرفشویی وجود دارد وصل شده است. این امکان وجود دارد که در اثر گذشت زمان و با کارکردن زیاد دستگاه یک گرفتگی وجود داشته باشد و این مانع اجازه خروج آب را ندهد.

برای رفع گرفتگی این شلنگ آن را با احتیاط باز کنید و تمیز کنید.

چند نکته مهم درباره شلنگ تخلیه:

  • طول این شلنگ نباید بیش از 3 متر باشد تا به راحتی آب تخلیه شود.
  • مطمئن شوید که این قطعه تاخوردگی یا پیچ خوردگی نداشته باشد.
  • مطمئن شوید که شلنگ سالم است.
  • دقت داشته باشید شلنگ تخلیه باید به ارتفاع لباسشویی از زمین فاصله داشته باشد تا آب بتواند به راحتی تخلیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *