کولر گازی

نحوه شارژ گاز کولر گازی | قیمت و خدمات و نحوه نشت یابی

هزینه سرویس کولر گازی و شارژ کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی

یک ایراد یا مشکل بسیار مهم که در این وسیله بوجود خواهد آمد، کمبود گاز یا تخلیه آن است. گاز در این دستگاه مهمترین عامل برای ایجاد سرما و گرمای محیط است پس اگر این گاز کم باشد کولر به درستی کار نخواهد کرد و به ایرادات دیگر منجر خواهد شد. این ایرادات ممکن است شوختن کلی وسیله باشد. پس در سریعترین زمان ممکن باید این ایراد را برطرف کنید.

گاز کولر گازی به خودی خود کاهش نخواهد یافت مگر اینکه نشتی ایجاد شده باشد. تشخیص اینکه گاز اسپلیت شما کم شده یا نه نیاز به یک متخصص و یا تکنسین با تجربه در این زمینه است.

معمولا در سرویس های سالانه که در اوایل فصل گرما بین بهار و تابستان انجام می شود بهتر است که کنار هزینه سرویس کردن کولر گازی علائم کمبود گاز این وسیله را هم چک کنید و اگر ایرادی وجود داشت آن را برطرف کنید.

 

خدمات شارژ گاز کولر گازی

ممکن است که در طول روز که این دستگاه روشن است متوجه شوید که محیط اصلا خنک نشده است. گاز در این وسیله گرما را از درون دستگاه جذب می کند و به بیرون هداست میکند. اگر گاز کم باشد این امکان وجود ندارد که محیط را خنک کند.

ما در مجموعه اکسیر سرویس آماده ارائه خدمات انواع خدمات شارژ کردن کولر گازی هستیم.

ارور کولر گازی جنرال را در این مطلب بخوانید.

قیمت شارژ گاز کولر گازی

هزینه در تعمیر لوازم برقی بسیار امر مهمی است. شرکتی که از آن خدمات دریافت میکنید هم مم است. قیمت و هزینه برای شارژ کولر گازی به نوع گاز مصرفی و حجمی که در آن استفاده میکنید بستگی دارد.

چند نمونه از قیمت ها: قیمت شارژ گاز R22 از گاز R410 بیشتر است. برای اینکه حجم گاز مصرفی مشخص شود حتما باید یک تکنسین این کار را انجام دهد.  ما در این مجموعه خدمات گاز کولر گازی را بهترین قیمت ها ارائه می‌کنیم.

نحوه ریست کردن کولر گازی را در این مطلب بخوانید.

عوامل موثر بر قیمت شارژ گاز کولر گازی

سه عامل بسیار تاثیر بر روی بالا یا پایین آمدن هزینه بسیار تاثیر دارد.

  • اولین و مهمترین نکنه در افزایش قیمت میزان گازی است که مصرف می‌شود. میزان گاز مصرفی براساس میزان گازی که از دست رفته یا تخلیه شده است حساب می‌شود.
  • ظرفیت و حجم بسیار اهمیت دارد. یک نمونه از ظرفیت: استفاده از گاز فریون R22 برای شارژ کردن ۷ تا ۱۲ هزار در حدود و با قیمت مشخصی محاسبه میشود و قیمت کمتری نسبت به شارژ گاز کولر گازی ۱۸۰۰۰ دارد.
  • برند اسپلیت (الجی، سامسونگ، پاکشوما، گری و…) بر قیمت شارژ گاز کولر گازی تاثیر دارد. برای نمونه قیمت شارژ گازی پنجره ای با سامسونگ و ال جی متفاوت است و قطعات هم بسیار بستگی دارد.

ارور کولر گازی گری را در این مطلب بخوانید.

روش های نشت یابی کولر گازی

چند روش نشت یابی وجود دارد که در زیر بررسی خواهیم کرد:

  • شارژ گاز با ترازو یا شارژ گاز وزنی
  • شارژ گاز از طریق گیج مانوفیلد
  • شارژ گاز به صورت آمپری
  • روش نشت یابی گاز اسپیلت به کمک محلول کف صابون
  • نحوه نشت یابی گاز کولر گازی با استفاده مشعل هالید
  • شیوه نشت یابی کولرگازی با نشت یاب الکترونیکی

پیدا کردن نشت گاز با کف و صابون

یکی از روش های ساده و کارآمد همین کف و صابون است. در صورتی که هیچ حبابی تولید نشود، محل نشتی ندارد.

پیدا کردن نشت گاز با مشعل هالید

مشعلی معمولی که با گاز پروپان پر می شود. در بالای محفظه اختلاط مشعل یک حلقه مسی است که شعله از میان آن عبور می کند. وقتی مشعل روشن می شود، هوا از طریق لوله مکنده به داخل محفظه اختلاط راه یافته و شعله به رنگ آبی و بدون دود می سوزد.
اما زمانی که مواد فریونی به همراه هوا وارد محفظه اختلاط می شوند، رنگ شعله سبز می شود.
برای این کار مشعل را روشن کرده و سر آزاد لوله مکنده را به اطراف اتصالات لوله ها و نقاط مشکوک نزدیک می کنیم.
در صورتی که گازی از این نقاط خارج شود، رنگ شعله تغییر می کند و محل نشت پیدا می شود.

برطرف کردن بوی بد کولر گازی را از این مطلب بخوانید.

پیدا کردن نشت گاز با روش الکترونیکی

نشت یاب الکترونیکی گاز کولر گازی کاملا حساس و دقیق می باشد و کار کردن با آن بسیار ساده است.
ابتدا آن را روشن کنید که در این حالت صدای بوق خفیفی به گوش می رسد.
هنگامی که حس کننده آن در مجاورت ماده فریونی قرار می گیرد، صدای بوق آن سریع تر و یا به صورت آژیر در می آید و محل نشت را پیدا می کند.
نشت یاب الکترونیکی به کلر حساس است، اما امروزه مبردهای جدید فاقد کلر هستند و باید نشت یاب جدید و مخصوص استفاده کرد.

منبع: سایت: آی پی امداد

آموزش نحوه شارژ گاز کولر گازی

ما در این مرکز آماده انواع خدمات تعمیرات لوازم خانگی هستیم. با شماره های اکسیر سرویس تماس بگیرید تا تعمیرکار مد نظر به محل شما در کمتر از دو ساعت مراجعه کند.

الف – شارژ گاز کولر گازی در صورت بروز نشتی:

برای انجام شارژ و اضافه کردن مبرد به سیستم نیاز است مراحل ذیل را انجام دهید. ابتدا باید شیر منیفولد مربوط به گیج بسته شود و شلنگ آبی رنگی که مربوط به فشار پایین است را به شیر گاز وصل کنید. این نوع از شلنگ مربوط به گاز R-22 می باشد و در خصوص مبردهای R-410A و R-407C شلنگ قرمز رنگ که مربوط به فشار بالا می باشد استفاده می شود که به شیر مایع متصل می شود.

سپس نیاز است که شلنگ زرد رنگ که در قسمت وسطی واقع شده است را به کپسول مبرد وصل کرده و شیر را باز کنید. هنگامی که سرپیچ شلنگ زرد را کمی شل می کنید، از سمت منیفولد گیچ ، شلنگ هواگیری می شود. بایستی در خصوص شلنگی که به شیر سرویس نیز متصل است هواگیری صورت گیرد. در این زمان دستگاه کولرگازی را روشن نمایید تا کمپرسور کار خود را آغاز نماید.

اکنون در صورتی که از مبرد R-22 استفاده شده است شیر مربوط به فشار پایین و در خصوص مبرد های دیگر شیر مربوط به فشار بالای منیفولد باید باز شود. در این قسمت از کار بایستی میزان شارژ را کنترل کنید. این کار را با دستگاه گیج می توانید انجام دهید و یا میزان وزن مبرد را با توجه به مشخصاتی که در کاتالگ آمده است کنترل کنید.

پس از کنترل، شیر های کپسول مبرد و منیفولد گیج را بسته و کولرگازی را نیز خاموش کنید. همچنین لازم است شلنگ ها را نیز از روی شیرها باز کنید. بدین ترتیب دستگاه کولرگازی شما شارژ شده است.

ب – شارژ گاز کولر گازی تکمیلی هنگام نصب اولیه

برای شارژ کردن دستگاه در زمانی که نصب انجام می شود ابتدا بایستی شیر منیفولد گیج بسته شود و در صورتی که از مبرد R-22 استفاده می شود، شلنگ آبی رنگ مربوط به فشار پایین به شیر گاز اتصال یابد. اگر مبردهای R-410A و R-407C استفاده شده است شلنگ قرمز رنگی که مرتبط با فشار بالا می باشد به شیر مایع متصل گردد.

شلنگ زرد رنگ را نیز به کپسول مبرد وصل کنید و شیر را باز کنید ، اکنون می بایست شلنگ زرد رنگ را با شل کردن سرپیچ آن هواگیری کنید.

در کاتالگ کولرگازی، به سراغ جدول شارژ مبرد رفته و میزان آن را مطابق با کیلوگرم پیدا کنید. اکنون نیاز است که کپسول را وزن کرده و میزانی که از مبرد نیاز است از وزن کپسول کسر کنید. این عدد، میزان وزن کپسول خواهد بود در زمانی که کار شارژ کولرگازی به پایان رسیده باشد.

سپس همانند مرحله ی قبلی به کپسول مبد و شیر سرویس ، منیفولد گیج وصل می کنید و این شیر را باز کرده و شارژ آغاز می شود. بایستی کپسول را چندین مرحله وزن نمایید تا به وزنی که محاسبه کردید برسید. پس از آن شیرها را بسته و تمامی شلنگ ها را نیز جدا نمایید.

منبع: سایت تعمیر 24

روش های شارژ گاز کولر گازی
انواع گاز های کولر گازی

  1. R410A – معمولاً با نام تجاری Puron شناخته می شود. HFC این یک هیدرو فلوروکربن است و یکی از تاثیرات آن ضرر نداشتن برای محیط ریست است. قدرت سرد کردن یا خنک کردن بیشتری دارد و برای مناطق بسیار گرم یعنی جنوب کشور گزینه خیلی خوبی است.
  2. R22 – معمولاً  نام تجاری آن Freonاست. HCFC یک هیدرو کلروفلوئوروکربن است، این گاز در کاهش لایه ازون تاثیر دارد. به این دلیل که برای محیط زیست و لایه ازن ضرر دارد دیگر استفاده نمی‌شود. اما در کشورهای جهان سوم استفاده بیشتری دارد.
  3.  R410A که با فشار بیشتری نسبت به R22 کار می کند، با کولرگازی سازگاری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: تعمیر کمپرسور کولر گازی

دلایل نشت گاز کولر گازی
از کجا متوجه شویم که کولرگازی به شارژ گاز نیاز دارد؟

  1. اگر کولر گازی شما دیگر خنک نمی‌کند و یا هوای گرمی را در محیط ایجاد می‌کند. ممکن است که در طول روز که این دستگاه روشن است متوجه شوید که محیط اصلا خنک نشده است. گاز در این وسیله گرما را از درون دستگاه جذب می کند و به بیرون هداست میکند. اگر گاز کم باشد این امکان وجود ندارد که محیط را خنک کند.
  2. اگر بعد از مدتی متوجه شوید که پول برق شما بیش از اندازه معمول آمده است.
  3. در صورتی که فن های اواپراتور برفک زده و لوله رفت کندانسور نیز یخ می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *