یخچال

13 دلیل اصلی علت داغ شدن موتور یخچال و رفع آن

علت داغ شدن موتور یخچال

علت داغ شدن موتور یخچال

یخچال دارای قطعاتی است که باید با یکدیگر به درستی و روان کار کنند تا دستگاه بتواند وظیفه خود که نگهداری مواد غذایی با دمای پایین است را به خوبی انجام دهد. چنانچه یکی از قطعات به درستی کار نکند، موجب بروز ایراد و اختلال در دیگر قسمت‌ها نیز خواهد شد. داغ شدن موتور یخچال نیز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر موتور یخچال بیش‌ از حد گرم شود مانند یک بمب ساعتی می‌تواند عمل کند و حتی خطر آتش‌سوزی نیز داشته باشد.

تماس با ما

علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟

مشخص کردن علت داغ شدن موتور یخچال و عیب‌یابی آن می‌تواند کمی سخت باشد. یک تغییر کوچک و ناچیز در عملکرد دستگاه تاثیرگذار است و با یک تغییر می‌توان مشکلات را برطرف کرد. زمانی که موتور یخچال بیش از حد گرم شود، علاوه‌بر خطرات و آسیبی که به یخچال وارد می‌کند، در مصرف انرژی نیز موثر است و بیش از گذشته انرژی مصرف می‌کند. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند دمای موتور یخچال را بالا ببرد آورده‌ایم.

1-پایین بودن دمای داخلی یخچال

تنظیم دمای داخلی یخچال نباید خیلی پایین باشد و این یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که اغلب افراد انجام می‌دهند. بهترین دما برای یخچال شما دمایی است که توسط شرکت سازنده توصیه شده است. چنانچه دما سردتر و پایین‌تر از دمای مناسب باشد، موتور یخچال سخت‌تر کار کرده و این می‌تواند علت داغ شدن موتور یخچال شما باشد. البته این بدان معنا نیست که دمای داخلی را آنقدر بالا ببرید تا مواد غذایی داخل یخچال فاسد شوند.

مطالعه کن: بهترین تلویزیون برند ایرانی

2- ترموستات معیوب

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عملکردهای یخچال کنترل دما است که ترموستات این وظیفه را برعهده دارد. چنانچه دما بسیار بالا رود موتور روشن می‌شود تا از خنک ماندن فضا اطمینان حاصل کند. در واقع ترموستات دمای یخچال را در حالت و میزان دلخواه حفظ می‌کند و هنگامی که دما به درجه تنظیم شده برسد ترموستات موجب خاموش شدن موتور یخچال می‌شود. حال اگر ترموستات یخچال خراب شود، موتور در مواقعی که نیاز نباشد نیز کار کرده و بیش از حد گرم می‌شود.

3- تهویه ضعیف

یخچال باید فضا به اندازه کافی در اختیار داشته باشد، خصوصا پشت دستگاه باید برای تهویه آسان فضای کافی در اختیار وجود داشته باشد. چنانچه هوای گرم نتواند به خوبی از یخچال خارج شده و گردش داشته باشد، می‌تواند علت داغ شدن موتور یخچال را به دنبال داشته باشد. در صورتی که در تمامی جهات فضای کافی به یخچال برای گردش هوا داده نشود، دستگاه کارایی لازم را نخواهد داشت. از قرار دادن هرگونه مانع و اشیاء در جلو، پشت و حتی بالای یخچال خود خودداری کنید که می‌تواند موجب گرم شدن آن شود.

4- نور مستقیم

یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلات که در عملکرد یخچال نیز اختلال ایجاد می‌کند، قرار دادن آن زیر نور خورشید است. چنانچه یخچال مستقیما زیر نور خورشید قرار گیرد برای کاهش دما خود و پایین نگهداشتن دما بیش از حد کار کرده و موجب افزایش دما موتور خواهد شد. بنابراین نور خورشید خود می‌تواند دلیل داغ شدن موتور در یخچال باشد و همچنین می‌تواند با بالا بردن دما و کار کردن بیش از حد یخچال برای کاهش دما علت داغ شدن موتور یخچال را به دنبال داشته باشد.

مطالعه کن: ایرادات کولر گازی پاکشوما

5- کاهش فشار مبرد

یخچال‌هایی که با صدای زیاد کار می‌کنند، به احتمال فراوان با کمبود مبرد روبرو هستند. کاهش سطح مبرد یکی از رایج‌ترین مشکلات در یخچال‌های قدیمی است که مشکلات بسیاری را می‌تواند به وجود بیاورد. در واقع کاهش فشار مبرد علت داغ شدن موتور یخچال نیز می‌تواند باشد. مبرد در سیستم خنک کنندگی یخچال نقش داشته و فضای یخچال را خنک نگه می‌دارد. برای عملکرد صحیح مقدار این مبرد باید مناسب باشد و زمانی که کاهش یابد مشکلاتی را می‌تواند به وجود بیاورد.
چنانچه مبرد یخچال شما نشتی داشته یا مقدار آن کاهش یافته باشد، خودتان برای مسدود کردن نشتی یا اضافه کردن مبرد اقدام نکنید تا از آسیب رساندن احتمالی جلوگیری کنید. این کار تخصصی است، بنابراین از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

6- کویل کندانسور آلوده

چنانچه کویل کندانسور کثیف بوده یا گرفتگی داشته باشد، موجب محدود شدن جریان هوا شده و به دنبال آن گرم شدن بیش از حد موتور یخچال اتفاق می‌افتد. برای اینکه از داغ شدن یخچال جلوگیری کنید، به طور مرتب فیلتر هوا را چک کرده و کویل‌های کندانسور را تمیز کنید. تمیز نگه داشتن یخچال شما را از هزینه‌های اضافی تعمیر راحت کرده و از گرم شدن بیش از حد و خرابی موتور یخچال جلوگیری می‌کند.
اگر احساس می‌کنید که یخچال شما مانند سابق خنک نمی‌شود یا به دنبال پیدا کردن علت داغ شدن موتور یخچال هستید، در ابتدا کویل‌ها را تمیز کنید، به احتمال فراوان یخچال به حالت قبل خود باز خواهد گشت.

اگر نیاز به تعمیر یخچال دارید روی لینک کلیک کنید.

7- فن کندانسور آسیب‌دیده

فن‌های کندانسور به سیستم تبرید کمک می‌کند و عملکرد کامل و بدون نقص آن‌ها را به دنبال دارند. در واقع این فن‌ها گردش هوا را از قسمت پشتی دستگاه انجام می‌دهند و فضای یخچال را خنک نگه می‌دارند. در صورتی که فن کندانسور آسیب‌دیده یا حتی آلوده باشد، موجب گرم شدن بیش از حد شده و حتی به دیگر قطعات الکترونیکی حساس نیز می‌تواند آسیب وارد کند.
فن کندانسور وظیفه دارد که تمامی اجزای داخلی را از گرما حفظ کند و چنانچه دچار آسیب شود، هزینه‌های زیادی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. با بررسی فن و برطرف کردن ایرادهای آن می‌توانید یخچال خود را به بهترین عملکرد برسانید.

8- باز ماندن درب یخچال

به این نکته دقت کنید که اگر مدت زیادی در این دستگاه یعنی یخچال و فریزر باز بماند و بیشتر از حد معمول باز و بسته شود، موتور دستگاه برای اینکه سرمای مورد نیاز کالا را تامین کند باید زمان بسیار بیشتری را کار کند و بیشتر از حد معمول داغ می شود.

9- نوار دور در یخچال خراب است

لاستیک دور در یخچال اهمیت بسیار زیادی در سالم نگه داشتن تمامی اعضای این وسیله دارد. اگر این نوار یا لاستیک بسیار ساده حالت چسبندگی یا کیفیت اولیه خود را از دست بدهد و کارایی قبل را نداشته باشد، سرمای موجود درون یخچال به راحتی از داخل به بیرون رفته و گرما و رطوبت بیرون از محیط به درون کابین نقوذ خواهد کرد. اگر این اتفاق بیوفتد موتور به صورت دائم و بدون استراحت کردن مجبور به کار کردن است و حرارت این وسیله افزایش پیدا خواهد کرد.

حتما هرچند وقت یکبار نوار دور درب یخچال را چک کنید که پاره نشده باشد و یا حالت چسبندگی را از دست نداده باشد. همچنین بهتر است هر 6 ماه یکبار آن را تمیز کنید.

10- عمر یخچالتان چقدر است؟

نه فقط یخچال بلکه هر وسیله برقی که بیش از 10 سال کار می‌کند از عمر آن به مرور کاسته می‌شود و نیاز به تعمیرات آن شروع می‌شود. هرچقدر که موتور این وسیله بیشتر کار کرده باشد و از زمان عمر مفید آن گذشته باشد بیشتر به سمت سوختن و از کار افتادن خواهد رفت.

آمپر مصرفی آن بالا رفته و گرمای بیشتری هم تولید می‌کند. اگر این اتفاق بیوفتد مصرف برق شما بیشتر خواهد شد.

نکات پایانی
علت داغ شدن موتور یخچال که در این مقاله بررسی شد می‌تواند متفاوت باشد، اما تمامی آن‌ها موجب آسیب‌های جدی به دستگاه خواهد شد، لذا در صورتی که یخچال شما با این مشکل مواجه است، علت را بررسی کرده و در برطرف کردن آن عجله کنید. در بسیاری از موارد به تنهایی نمی‌توان کاری انجام داد و بهتر است از یک متخصص کمک گرفت. به طور مرتب یخچال خود را بررسی کرده و اجزای آن را از هرگونه آلودگی حفظ کنید.

2 فکر در مورد “ 13 دلیل اصلی علت داغ شدن موتور یخچال و رفع آن

  1. فرزین گفت:

    با سلام اگه یخچال تراز نباشه موتور داغ میکنه؟ اصلا ربطی داره؟

    1. باسلام تراز بودن نبودن یخچال برای بسته شدن درب مهمه. شاید خیلی کم بتونه تاثیر بزاره روی موتور یخچال باید ایراد رو از جای دیگری پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *