تلویزیون

8 علت کم نور شدن صفحه تلویزیون | روش رفع کم نور شدن تلویزیون

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

تلویزین یکی از وسیله های برقی سرگرم کننده این روزها به حساب می‌آید. خرابی این دستگاه ما را از برنامه های مورد علاقه و یا اخبار روز دور خواهد کرد. یکی از مشکلاتی که معمولا برای این دستگاه پیش می‌آید کم نور شدن صفحه آن است. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می‍دهد. یکی از دلایل این مشکل روشن بودن ساعت های طولانی این دستگاه است. دلیل دیگری که می‌توان در نظر گرفت زیاد کردن نور زمینه این دستگاه است. در این مطلب از اکسیر سرویس به بررسی چند دلیل کم نور شدن تلویزیون پرداخته ایم.

برای دیدن هزینه تعمیر تلویزیون کلیک کنید.

8 علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

  1. خرابی قطعه بک لایت تلویزیون
  2. بررسی کابل و گیرنده دیجیتال
  3. تنظیم سنسور ECO
  4. ایراد در پنل دستگاه
  5. سوختگی پیکسل در تلویزیون
  6. وضعیت تنظیمات روشنایی در تلویزیون
  7. سالم بودن کابل‌های تلویزیون
  8. تنظیمات صرفه جویی در انرژی

خرابی قطعه بک لایت علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

ممکن است یکی از قطعات سخت افزاری این دستگاه ایراد پیدا کرده باشد. اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد بک لایت است. بک لایت نور پس زمینه این دستگاه را تامین می‌کند. اگر این قطعه خراب شود و یا آسیبی ببیند مستقیم روی نور صفحه تلویزیون تاثیر دارد.

معمولا بک لایت در تلویزیون به دلیل ساعات طولانی روشن بودن دستگاه اتفاق می‌افتد. یک دلیل دیگر که می‌توانید به بک لایت آسیب برساند زیاد کردن بیش از اندازه نور صفحه تلویزیون است. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که هر چند ساعت استفاده از این دستگاه آن را خاموش کنید و به آن استراحت بدهید. نکته بعدی که تاثیر دارد متناسب نگه داشتن نور پس زمینه است. یک نکته دیگر که باید توجه کنید این است که زمانی که تلویزیون خاموش است سیم برق آن را بکشید تا دچار نوسانات برقی نشود.

برای رفع خرابی بک لایت در تلویزیون باید در نظر داشته باشید که این کار بسیار تخصصی است و نیاز به یک فرد حرفه ای دارد. گاهی اوقات با تعمیر درست می‌شود و در برخی موارد فقط با تعویض این اتفاق می‌افتد.

بررسی کابل و گیرنده دیجیتال

برخی اوقات در مواقع خاصی نور تلویزیون کم یا زیاد می‌شود. برای مثال در هنگامی که از کنسول بازی یا کابل‌های جداگانه ای استفاده می‌کنید این اتفاق رخ می‌دهد. ممکن است ایراد از همان گیرنده باشد و یا کابل مورد استفاده ایراد داشته باشد. پس اگر این اتفاق بیوفتد ایرادی در تلویزیون وجود ندارد و باید گیرنده یا کابل یا هر وسیله دیگری که باعث کم نور شدن می‌شود را چک کنید.

مطالعه بیشتر: علت خنک نکردن یخچال فریزر چیست

تنظیم سنسور ECO علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

در بعضی از سری‌های جدید این وسیله خانگی، وجود قابلیت سنسور ECO و یا همان قابلیت تشخیص نور محیط، باعث تنظیم خودکار تلویزیون می‌شود. در واقع این ECO، بر اساس میزان نور خانه، اتاق یا هرجایی که این وسیله قرار دارد به تنظیم نور می‌پردازد.

ایراد در پنل دستگاه علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

برخی اوقات ایراد از پنل دستگاه است. باز هم این دلیل به روشن بودن زیاد و یا روشن بودن و یا پر نور کردن صفحه این دستگاه برمی‌گردد. گاهی اوقات با خرابی این پنل ممکن است لکه های ابری شکل روی صفحه ظاهر شود، که این لکه ها نشان دهنده خرابی پنل است. در این مورد هم باید از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید بدانید که هزینه سرویس و تعمیر کولر گازی چقدر است کلیک کنید.

سوختگی پیکسل در تلویزیون

یکی دیگر از ایراداتی که پیش می‌آید مربوط به سوختگی پیکسل در این دستگاه یعنی تلویزیون می‌باشد.

هر پیکسل دارای سه عدد ساب پیکسل  است که برای تولید رنگ تلویزیون و کیفیت صفحه نمایش آن عمل می‌کنند. این پیکسل‌ها توسط ترانزیستور دستگاه کنترل  می‌شوند و کارایی آن چک خواهد شد. پس اگر مشکلی در این قطعه خاص رخ دهد، باعث سیاه یا کم رنگ شدن تصویر صفحه تلویزیون می‌شود.  برای هر وسیله برقی بهتر است از افراد متخصص این کار کمک بگیرید. رفع این ایراد هم جدا از این مسئله نیست و توصیه می‌کنیم که حتما توسط تعمیرکار تلویزیون چک و بررسی شود تا به تعمیر و یا تعویض قطعه پرداخته شود.

وضعیت تنظیمات روشنایی علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

بهتر است که این تنظیمات را چک کنید:

ممکن است نور دستگاه را به صورت خودکار یا دستی کم کرده باشید. با بررسی منوی این دستگاه مطمئن شوید مشکل از تنظیمات نباشد.

  • نور زمینه
  • روشنایی
  • درخشنگی

و یا هر حالتی که دستگاه شما دارد را با کم و زیاد کردن چک کنید.

برای رفع ارور یخچال الکترواستیل کلیک کنید.

سالم بودن کابل‌های تلویزیون

ممکن است ایراد از کابلهای این دستگاه باشد. کیفیت کابل هایی که به دستگاه وصل می‌شود بسیار اهمیت دارد. مکن است نقطه ای از کابل دچار آسیب شده باشد حتما چک کنید که کابل سالم است.

هزینه تعمیر یخچال چقدر است؟ روی لینک کلیک کنید.

تنظیمات صرفه جویی در انرژی علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

در تمامی تلویزیون های سری جدید یک گزینه به نام energy saving یا تنظیمات صرفه جویی در انرژی وجود دارد که این گزینه به صورت خودکار نور صفحه را با محیط سازگار می‌کند. اگر محیط شما پر نور باشد و یا جلوی آفتاب باشد این گزینه باعث می‌شود که نور صفحه زیاد و برعکس این موضوع نور تلویزیون را کم می‌کند. برای بررسی بیشتر اول بهتر است که این گزینه یعنی صرفه جویی در انرژی را غیر فعال کنید.

جمع بندی علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

تلویزیون یکی از اساسی ترین وسیله های برقی در خانه است. خراب شدن این دستگاه ما را از اخبار روز و یا سرگرمی‌‍‌هایمان دور می‌کند. کم نور شدن این دستگاه میتواند به چشم آسیب بزند و باعث آزار ما در دیدن برنامه مورد علاقه‌مان شود. برای رفع این کم نوری ابتدا موارد بالا بررسی کنید و در صورت نیاز می‌توانید با متخصصین ما به صورت رایگان در ارتباط باشید تا به شما مشاوره آنلاین بدهند.

علت کم‌ نور شدن صفحه تلویزیون ال جی

یکی از برندهای معروف و شناخته شده در ایران و سراسر دنیا برند ال جی است. این برند تولید کننده انواع لوازم خانگی همچنین تلویزیون است. یکی از مشکلاتی که این برند دچار می‌شود همین کم شدن نور صفحه تلویزیون آن است. یکی از دلایل بالا می‌تواند برای این برند هم اتفاق بیوفتد و با رفع آن مشکل حل شود.

دلیل کم‌ نور شدن تلویزیون ال جی ممکن است از این مشکل باشد که عملکرد فسفر درون لامپ‌های تصویر با گذر زمان کاهش یافته است. اگر عملکرد فسفرها کاهش بیابد درون لامپ‌های تصویر این دستگاه برند ال‌جی باعث کاهش نور تصویر و همچنین کیفیت آن می‌شود.

چند نکته مهم در نگهداری بهتر تلویزیون

از مهمترین و اولین پیشنهادهای اکسیر سرویس روشن نگه داشتن تلوزیون در مدت زمان های کوتاه تر است. برخی افراد فراموش می‌کنند که در زمان خواب یا زمان هایی که نیازی به این وسیله سرگرم کننده ندارند باید آن را خاموش کنند. بیش از حد روشن بودن این وسیله برقی یا هر وسیله دیگری می‌تواند در طولانی مدت آسیب هایی به آن بزند. این آسیب می‌تواند سمت بک لایت ها یا برد اصلی اتفاق بیوفتد.

ثابت ماندن یک تصویر روی صفحه تلویزیون باعث کم‌نور شدن صفحۀ آن و به‌مرور باعث کاهش عمر مفید تلویزیون خواهد شد.

اگر پیشنهاد و یا انتقادی دارد و یا اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید زیر همین مقاله از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *