ماشین لباسشویی

9 علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی | دلیل دور نگرفتن

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

دور تند در ماشین های لباسشویی در سرعت های متفاوتی تنظیم شده تا لباس‌ها را خشک کند. این مرحله از کار ماشین که در واقع آخرین کار لباسشویی است، اگر به خوبی کار نکند و چرخش خوبی نداشته باشد، لباس ها به خوبی خشک نمی شوند. خشک نشدن لباس می تواند مشکلات زیادی را بوجود بیاورد، از جمله چروک شدن و همچنین در بعضی منازل نبود فضای کافی برای آویزان کردن لباس های خیس باعث آزار خانم های خانه دار می شود.

در این مطلب از اکسیرسرویس به سراغ خرابی دور تند ماشین لباسشویی رفته ایم و دلایل این خرابی را برای شما بررسی کرده ایم. همچنین می توانید برای رفع این خرابی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

نکته مهم درباره خشک کن ماشین لباسشویی

اگر این وسیله را تازه خریداری کرده اید و قبلا با این برند و این مدل از دستگاه کار نکرده اید بهتر است که حتما قبل از هرکاری دفترچه راهنمای آن را مطالعه بفرمایید. معمولا سرعت چرخش ماشین با توجه به پارچه های مختلف متفاوت است. هرچه سرعت و دور ماشین بالاتر باشد لباس ها را چروک تر و آسیب بیشتری به آنها خواهد زد. بهتر است دور تند را براساس نوع پارچه ای که درون ماشین قرار داده اید انتخاب کنید.

جهت تعویض لولای درب یخچال با اکسیر سرویس در تماس باشید

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی 

  1. مسیر خروجی آب مسدود شده است
  2. نوسانات برق
  3. بی‌توجهی به ظرفیت ماشین لباسشویی
  4. عدم تنظیم صحیح برنامه خشک‌کن ماشین لباسشویی
  5. هیدروستات یا شلنگ رابط هیدروستات
  6. خازن راه انداز
  7. واترپمپ یا پمپ تخلیه لباسشویی
  8. خرابی موتور ماشین لباسشویی
  9. بورد ماشین لباسشویی

مسیر خروجی آب مسدود شده است

اگر آبی که درون ماشین وجود دارد خالی نشده باشد دور تند در این دستگاه کار نخواهد کرد. پس بهتر است که مسیر تخلیه ماشین را به خوبی چک کنید. ممکن است که در هنگام تخلیه آب در دفعات قبلی قطعه ای از لباس یا هر وسیله کوچک دیگری جلوی راه تخلیه آب در مسیر خروجی را گرفته باشد. یا حتی لوله تخلیه در پشت این دستگاه تا خورده باشد.

برای رفع این مشکل بهتر است که لباسشویی را به سمت جلو کشیده و اگر لوله تا خورده آن را درست کنید و مسیر فاضلاب را چک کنید اگر گرفتگی وجود دارد آن را برطرف کنید.

نوسانات برق علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

نوساناتی که در برق شهری وجود دارد باعث خرابی بسیاری از وسایل برقی در منازل می شود. این نوسانات باعث سوختگی و یا خرابی پریزها می شود و یا گاهی قطعی جریان را به همراه دارد. اگر این اتفاق رخ دهد دیگ ماشین دیگر نمی تواند با سرعت بالا بچرخد و دور تند ماشین لباسشویی کار نمیکند.

برای رفع این مشکل بهتر است که خودتان کاری نکنید و از یک برقکار و متخصص اینکار کمک بگیرید.

علائم خالی شدن گاز یخچال چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

بی‌توجهی به ظرفیت ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی دارای ظرفیت مختص به خود است. این حجم ها براساس توان ماشین ها به آنها داده می شود. همچنین برحسب کیلوگرم هستند. برای عمر بیشتر ماشین بهتر است که همیشه کمتر از حدی که برای دستگاه تعیین شده داخل آن لباس بگذارید. در صورت عدم توجه به این موضوع و گذاشتن بیش از حد لباس درون دستگاه، ماشین مجبور است که برای بهتر کار کردن به موتور و دیگر قطعات فشار بیشتری بیاورد و دچار مشکل شود. قرار دادن بیش از حد لباس درون این دستگاه باعث داغ شدن ماشین لباسشویی می شود.

ممکن است یکی از علت های کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی همین موضوع باشد. برای جلوگیری از این اتفاق حتما از میزان و حجمی که باید درون دستگاه قرار دهید مطلع شوید و براساس میزان نیاز خود در زمان خرید این محصول به کیلوگرم دقت کنید.

عدم تنظیم صحیح برنامه خشک‌کن ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی با توجه به کارکردش دارای برنامه های مختلف شستشویی است. اگر تنظیمات دستگاه را به خوبی بلد نباشید و آن را روی حالت نادرستی تنظیم کنید، ممکن است این مشکل پیش بیاید که خشک کن یا همان دور تند به خوبی کار نکند. مواردی که در تنظیم ماشین تاثیر دارد:

  1. جنس لباس
  2. میزان و حجم لباس
  3. زمان مورد نیاز برای شستشو

برای نتیجه بهتر باید دفترچه راهنمای کالای خود را مطالعه کنید.

هیدروستات یا شلنگ رابط هیدروستات علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

یکی از قطعه های مهم در این دستگاه هیدروستات است. این قطعه چه وظیفه ای دارد؟ میزان آبی که درون دیگ ماشین و همینطور آب ورودی لباسشویی را اندازه گیری می کند. اگر این قطعه خراب شود و به خوبی کار نکند آب به خوبی اندازه گیری نمی شود و در بالا هم گفته شد اگر آب درون ماشین وجود داشته باشد دور تند کار نمیکند.

چاره چیست؟

شلنگ هیدروستات را از روی هیدروستات جدا کنید. اگر پمپ شروع به تخلیه آب ماشین و در ادامه ماشین شروع به عمل خشک کردن با دور تند کرد، یعنی هیروستات معیوب شده و باید تعویض شود.

جهت تعمیر آبسردکن روی لینک کلیک کنید.

خازن راه انداز

علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی خازن راه انداز

بعضی از ماشین های لباس شویی خازن راه انداز دارند و بعضی دیگر به دلیل نوع ویژه موتور این قطعه را ندارند.

خازن راه انداز در لباسشویی برای راه اندازی دورهای تند و کند مورد استفاده قرار می گیرد. در لباسشویی‌های که موتور آن‌ها دارای خازن راه انداز هستند امکان دارد خراب بودن این قطعه باعث نچرخیدن موتور در دور تند باشد.

واترپمپ یا پمپ تخلیه لباسشویی

همانطور که از نام این قسمت مشخص است کار پمپ تخلیه کردن آب درون دیگ لباسشویی است. پمپ از طریق شلنگ آب داخل دیگ را به فاضلاب منتقل می کند. اگر این قطعه خراب شود آب درون ماشین تخلیه نمی شود. بازهم در بالا گفته شد که اگر آبی درون دیگ بماند دور تند به هیچ عنوان کار نخوهد کرد.

خرابی موتور ماشین لباسشویی و علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

مهمترین قسمت و قلب هر دستگاهی موتور ان است. وظیفه چرخاندن دیگ برعهده این قسمت است. زمانی که قرار است موتور دور تند ماشین را به کار بیاندازد از نهایت ظرفیت خود استفاده می کند. اگر موتور داغ باشد یا به هر دلیل دیگری نتواند این کار را انجام دهد دور تند کار نمیکند.

دقت کنید که تعوضی یا تعمیر این قسمت اصلا و به هیچ عنوان در توانایی هر فردی نیست و کار اشتباه می تواند کل ماشین شما را خراب کند. از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر: علت آب دادن یخچال چیست؟

بورد ماشین لباسشویی علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

در تمامی لوازم الکتریکی برد یا بورد حکم مغز را دارد. همه فرمان ها از این منطقه صادر می شود. اگر همه موارد بالا را بررسی کردید و هیچکدام از انها نبود باید برد را چک کنید. اما دقت داشته باشید که این قسمت به هیچ عنوان کار شما نیست و حتما باید از فرد متخصص کمک بگیرید.

مراحلی که یک ماشین لباسشویی سلام طی میکند:

اولین مرحله در هر ماشین لباسشویی بعد از اینکه لباسها به تعداد مناسب و اندازه درون آن قرار گرفت و تنظیمات انجام گرفت، وارد کردن آب به درون دستگاه است. زمانی که آب وارد این وسیله می‌شود شستشو آغاز می‌شود. بعد از اینکه براساس تنظیمات دستی کاربر شستشو انجام شد آب لباس ها به وسلیه چرخش با سرعت بالا گرفته می‌شود و بعد از آن از طریق پمپ تخلیه می‌شود.

اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، دورتند موتور لباسشویی باعث می‌شود تا آبکش لباسشویی که لباس ها درون آن قرار گرفته، با سرعت بچرخد و از آنجا که بدنه آبکش دارای منافذ متعدد است، آب درون لباس‌ها بر اثر نیروی گریز از مرکز به خارج از آبکش و درون دیگ دستگاه ریخته شود.
ورودی واتر پمپ نیز در همین قسمت گذاشته شده و آب راه یافته به این دیگ را مکیده و به فاضلاب می ریزد. لازم به ذکر است در اکثر مدل ها و برندها برنامه خشک کن و دور سریع لباسشویی بطور جداگانه وجود دارد.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده حتما نظراتتون رو برای ما زیر همین مقاله بنویسید.

3 فکر در مورد “ 9 علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی | دلیل دور نگرفتن

  1. هنگامه گفت:

    علت دور نگرفتن ماشین لباسشویی ال جی چیه ؟

    1. اکسیر سرویس گفت:

      با سلام و روز بخیر.
      کارکرد تمامی ماشین های لباسشویی به یک شکل است و در این مورد برند مطذح نیست. اگر ماشین ال جی شما دور نمیگیرد ممکن است میکروسوئیج درب برد الکترونیکی سویچ کنترل فشار و سطح آب و… خراب باشد

  2. کوروش گفت:

    سلام ، من هم ماشین لباس شویی دیرکت درایو دارم ۶ کیلویی ، برنامه شستشو قبل از اجرای برنامه دور تند تمام میشود و آهنگ میزند کاملا طبیعی و عادی برنامه را قبل از رسیدن به دور تند ، باید هر بار دبره روشن کرده اینبار روی اپشن دور تند گذاشته و برنامه را اجرا کنم ، یعنی‌ کار میکند کاملا عادی و کامل اما آنطور که هبید در برنامه کامل باشد مجزا کار میکند یعنی‌ دستگاه سالم است

    مشکل دیگه من جا ماندن لکه روی لباسهای تیره مثل مشکی‌ است با وجود اجرای کامل برنامه و۴۰ درجه و پودر پرسیل آلمانی‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *