یخچال

7 علت روشن نشدن یخچال چیست | بعد از شستن جابجایی یا قطعی برق

علت روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال چیست

بزرگترین مشکل اساسی لوازم برقی چه یخچال باشد یا ماشین لباسشویی یا ظرفشویی روشن نشدن آن است. یخچال یکی از مهمترین لوالزم ضرروی زندگی است. روشن نشدن این دستگاه باعث فساد مواد غذایی، بوی بد از آن و … می‌شود. اینکه از چه برندی استفاده می‌کند بی اهمیت است و دلایل روشن نشدن یخچال یکی است. فقط در مدل فریزرهایی که برد الکتریکی در آنها وجود ندارد, خرابی این قطعه نمی‌تواند دلیل روشن نشدن دستگاه شما باشد.

در این مطلب از اکسیر سرویس علتهای روشن نشدن این دستگاه را نوشته ایم، همچنین می‌توانید در بعضی موارد بدون نیاز به تعمیرکار مشکلات را خودتان حل کنید. پیشنهاد تیم ما این است که در این مورد حتما از شرکت های تعمیرات یخچال فریزر کمک بگیرید.

علت روشن نشدن یخچال چیست ؟

  1. برق ورودی دستگاه قطع است
  2. خرابی ترموستات علت روشن نشدن یخچال چیست
  3. خرابی رله استارت, اورلود(overload) یا خازن یخچال
  4. خراب شدن برد الکترونیکی
  5. موتور یا کمپرسور خراب شده
  6. سیم کشی داخلی ایراد دارد
  7. خرابی تایمر دیفراست یا یخ زدایی

برای دیدن هزینه تعمیرات یخچال روی لینک کلیک کنید.

برق ورودی دستگاه قطع است

اولین کاری که بعد از خرابی هر وسیله برقی باید انجام دهید، چک کردن اتصالات برقی آن است.

علائم نرسیدن برق به یخچال این است که چراغ و نمایشگر روی دستگاه روشن نیست. بهتر است که موارد زیر را بررسی کنید.

  • فیوز برق
  • دوشاخه و یا سیم یخچال
  • پریز برق (دارای برق باشد)
  • محافظ و ترانس

حتما چک کنید که فیوز آشپزخانه خراب نیست. دیگر وسایل برقی داخل آشپزخانه را چک کنید. بعد به بررسی ترانس یا محافظ بپردازید. در آخر چک کنید که سیم خود دستگاه پاره نشده و یا آسیبی ندیده باشد. مواردی که در این بخش گفته شده را چک کنید اگر هیچکدام از موارد نبود ادامه مقاله را بخوانید.

خرابی ترموستات علت روشن نشدن یخچال

اگر عمل برق رسانی به خوبی به دستگاه منتقل می‌شود ولی موتور روشن نمی‌شود، بهتر است که ترموستات چک شود. وظیفه این قطعه این است که دستور خاموش یا روشن شدن را به دستگاه می‌دهد. اگر ترموستات خراب باشد با بالا رفتن دمای درون یخچال دستور روشن یا خاموش شدن را نمی‌دهد.

خرابی رله استارت, اورلود(overload) یا خازن یخچال

اگر موارد بالا را چک کردید و هنوز یخچال روشن نمی‌شود، این قسمت را بخوانید.

ممکن است برق مشکلی نداشته باشد و حتی نمایشگر و چراغ یخچال روشن باشد ولی موتور کار نمی‌کند، در این مورد بهتر است که رله استارت یا اورلود را بررسی کنید. این قطعات وظیفه برق رسانی یه دستگاه را دارند. در صورت معیوب بودن هرکدام از موارد برق رسانی به موتور یخچال به خوبی انجام نمی‌شود.

  • رله استارت قطعه ای است که برق مورد نیاز در زمان روشن شدن به موتور دستگاه می‌رساند.
  • اورلود قطعه ای است که در مدار موتور قرار دارد. این قطعه زمانی که داغ شدن موتور یخچال اتفاق می‌افتد با قطع برق موتور را خاموش می‌کند. هر زمانی که موتور سر شود مجددا وصل و موتور کار می‌کند.
  • خازن استارت این وظیفه را دارد: زمانی که موتور روشن می‌شود، برق زیادی را می‌کشد این خازن در سر راه موتور دستگاه قرار می‌گیرد تا زمان روشن شدن برق زیادی مصرف نشود.

خراب شدن برد الکترونیکی علت روشن نشدن یخچال

برد الکترونیکی وظیفه کنترل کمپرسور, سیستم یخ‌زدایی, سنسورها, فن, المنت, لامپ را دارد. معمولا برد از نفوذ رطوبت و یا نوسانات برق یا خرابی یک قطعه کوچک مانند خازن و … آسیب می‌بیند. تعمیر این قطعه الکترونیی بسیار حساس است و نیازمند یک متخصص است. می‌توانید از اکسیر سرویس کمک بگیرید. برای تعمیر برد یخچال روی لینک کلیک کنید.

موتور یا کمپرسور خراب شده

اگر موتور خراب شود ممکن است که چراغ روشن باشد. در بعضی موارد موتور خراب شده کار می‌کند و حتی برای زمان کوتاهی تولید سرما می‌کند. دقت داشته باشید که این وسیله یعنی موتور گرانترین قطعه یخچال است. پس بهتر است برای تعمیر یا تعویض با یک متخصص مشورت کنید. در بیشتر مواردی که موتور دچار آسیب می‌شود تعمیر بی‌فایده بوده و نیاز به تعویض است.

علائم سوختن موتور یخچال را در این مقاله بخوانید. روی لینک کلیک کنید.

سیم کشی داخلی ایراد دارد

سیم پیچی در یخچال بسیار پیچیده است. هرگونه اختلال در این سیم ها میتواند منجر به خرابی قسمتی از یخچال فریزر شود. بررسی خرابی سیم‌های یخچال بسیار تخصصی ست و نیاز به مهارت و تخصص دارد و باید توسط متخص بررسی شود.

برای دیدن هزینه تعمیر تلویزیون روی لینک کلیک کنید.

خرابی تایمر دیفراست یا یخ زدایی علت روشن نشدن یخچال

زمانی که یخچال کار می‌کند و درون آن به دمای مناسب می‌رسد، برای ذوب برفک های روی کویل های اواپراتور اتومات کرده و خاموش می شود. هیتر دیفراست فعال و شروع به کار می‌کند. تایمر دیفراست وظیفه تعیین کردن زمان خاموش و روشن شده هیتر را برعهده دارد.

خرابی این قطعه باعث روشن نشدن کمپرسور می‌شود.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستن آن

طبیعی است که بعد از رسیدن آب به این وسیله یا هر وسیله برقی ایراداتی پیدا کند. تمیز کردن درون یا بیرون یخچال باید طوری باشد که هیچگونه آب به داخل آن نفوذ نکند. به هیچ عنوان نباید بیرون یا درون این وسیله را با شلنگ یا حتی پاچیدن آب به صورت تکه تکه تمیز کنید. بهترین کار برای تمیز کردن آن دستمال با نم بسیار پایین است.

قدیمی ترین و یا جدیدترین مدل های این وسیله برقی دارای قطعات الکترونیکی بسیار ریز و حساسی هستند که در صورت برخود با آب اتصالی می‌کنند.

راه حل روشن نشدن یخچال بعد از شستن چیست؟

بهترین و عاقلاترین کار برای رفع این مشکل مراجعه به یک شرکت یا نمایندگی تعمیرات یخچال است و در این مورد بخصوص به هیچ عنوان نباید خودتان اقدام کنید. به دلیل اتصالی کردن قطعات ممکن است به دیگر وسایل خانه و یا حتی خود یخچال آسیب های جبران ناپذیری بزنید.

جمع بندی علت روشن نشدن یخچال

روشن نشدن یخچال دلایل متفاوتی دارد. از برق دستگاه گرفته تا قطعات داخلی آن ممکن است دچار آسیب شوند. اما گاهی اوقات با جابجایی و یا ریختن آب روی این وسیله خودمات باعث خرابی آن می‌شویم. اگر پیشنهاد و یا انتقادی دارید یا اگر سوالی در مورد این مطلب دارید زیر همینمقاله برای ما بنویسید.

3 فکر در مورد “ 7 علت روشن نشدن یخچال چیست | بعد از شستن جابجایی یا قطعی برق

  1. محسن براتی گفت:

    ببخشید یه سوالی داشتم. برق رفت و دیگه یخچال روشن نشد دلیل خرابی بعد از قطع شدن برق چیه؟

    1. اکسیر سرویس گفت:

      سلام دوست عزیز،وقت شما بخیر.
      دو مورد رو باید بررسی کنید. اینکه کلا یخچال برق نداره و وارد نمیشه یا اینکه برق داره ولی موتور روشن نمیشه. بعضی از یخچالها لازمه که تا چند دقیقه به برق متصل باشن و بعد روشن میشن اگر این مورد هم رو هم چک کردید و کمپرسور روشن نشد ممکنه که موتور سوخته یا نیاز به تعمیر داشته باشه.

      1. مصطفی لو گفت:

        سلام . برق یخچال مشکلی نداره و یخچال روشن هست ولی چراغ سبز یکدفعه حالت چشمک زن پیدا کرده و روشن و خاموش میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *