یخچال

روشن نشدن لامپ یخچال | تعویض لامپ و دلایل خرابی

روشن نشدن لامپ یخچال

روشن نشدن لامپ یخچال

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که شبا به سراغ یخچال می‌روید، لامپ یخچال از مهمترین قطعات این وسیله برقی است. روشن بودن یا نبودن این لامپ نشان دهنده علائمی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. خرابی لامپ درون این وسیله دلایل متفاوتی دارد که دلایل و نحوه رفع کردن این عیوب را در این مطلب از اکسیر سرویس بررسی خواهیم کرد.

قبل از اینکه به سراغ دلایل روشن نشدن و خرابی لامپ داخل یخچال برویم، اگر پیدا کردن عیوب لوازم خانگی مخصوصا یخچال برایتان سخت است می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید تا در کمترین زمان ممکن با مشاوره درست مشکل شما را حل کنند.

دلایل روشن نشدن لامپ یخچال

  1. سوختگی لامپ یخچال
  2. خراب شدن سرپیچ و یا خرابی سوکت
  3. خرابی و معیوب شدن میکروسوییچ درب دستگاه
  4. برد الکترونیکی خراب است

ترموستات یخچال چیست؟ نحوه تنظیم و عوض کردن | 6 علت خرابی

سوختن لامپ یخچال

همانطور که همیشه گفته ایم هر وسیله برقی، عمر مفیدی دارد و بعد از مدتی کار کردن دچار خرابی‌هایی خواهد شد و یا در بدترین حالت دچار سوختگی می‌شود.

لامپ یخچال چیزی جدا از لامپهای معمولی که در خانه استفاده میشود نیست. بر اثر استفاده زیاد دچار سوختگی خواهد شد. مهمترین و اصلی ترین دلیلی که این قطعه دیگر کار نمی‌کند همین سوختگی است. به طور کلی دو مدل لامپ وجود دارد. لامپهای قدیمی یا رشته ای که اگر بسوزند کاملا مشخص است و تکه ای از آن سیاه می‌شود و یا با تکان دادن لامپ صداهایی از آن بیرون خواهد آمد که نشان دهنده رشته های آن است.

لامپهای ال ای دی که در یخچالهای نسل جدید استفاده می‌شود که کمتر دچار سوختگی می‌شوند. مزیت این مدل به نسبت مدلهای قدیمی کاهش مصرف برق است. همچنین عمر طولانی این قطعه باعث پیدا کردن طرفداران زیادی شده است.

در هر دو مدل اگر لامپ بسوزد باید آنها را تعویض کرد. در انتهای همین مقاله می‌توانید نحوه تعویض لامپ یخچال را بخوانید.

نمایندگی تعمیر ماشین لباسشویی در فردیس به صورت 7/24 با گارانتی

خراب شدن سرپیچ و یا خرابی سوکت |روشن نشدن لامپ یخچال

همیشه سوختن لامپ دلیلی بر روشن نشدن آن نیست. گاهی موارد دیگری باعث خاموش ماندن این روشنایی است. اگر مورد سوختگی را بررسی کردید و مشکل از آن نبود باید به سراغ سرپیچ بروید. اگر نمی‌دانید سرپیچ چیست باید بگوییم که همان قطعه ای است که برای اتصال لامپ به برق از آن استفاده می‌شود.

به دلایل مختلف سوکت یا سرپیچ می‌تواند خراب باشد:

  • زنگ زدگی: به دلیل رطوبت و یا هوای داخل کابین یخچال این امکان وجود دارد که درون سرپیچ زنگ بزند. در اینصورت برق به لامپ نمی‌رسد.
  •  اگر زمان زیادی است که از یخچالتان استفاده می‌کنید ممکن است سرپیچ از کار افتاده باشد.
  • همچنین احتمال دارد، سیمی که به سرپیچ وصل است قطع شده باشد.
  • ضربه یا صدمه باعث خراب شدن این قطعه خواهد شد. مطمئن شوید سوکت لامپ آسیب ندیده باشد.

با یک مولتی متر می‌توان جریان برق را اندازه گرفت.

همچنین اگر لامپ یخچال شما ال ای دی است و یا سوکت دارد، دقت نمایید تا از سوکت خارج نشده باشد یا پایه های سوکت شل نشده باشد.

خرابی و معیوب شدن میکروسوییچ درب دستگاه

اگر دقت کرده باشید زمانی که یخچال باز است لامپ روشن و زمانی که درب یخچال بسته می‌شود لامپ خاموش می‌شود. میکروسوئیچ روی این وسیله نصب می‌شود تا این وظیفه را بر عهده بگیرد. میکروسوئیچ دارای فنریست که به هنگام باز شدن درب باز شده و مدار وصل شده و جریان برق به لامپ می رسد و آن را روشن می کند.

اگر یکی از دو مورد بالا مشکل شما را حل نکرد و همچنان لامپ یخچال روشن نشد باید به سراغ این قطعه بروید. دقت کنید که در هر برندی محل قرار دادن این قطعه متفاوت است. اما در بیشتر موارد باید آن را بالای یخچال بیابید.

اگر می‌خواهید ببینید این وسیله سالم است یا خیر باید آن را خارج کنید و بعد تست کنید. حال با کمک یک مولتی متر در هر دو حالت فنر را تست کنید.
در صورتی که فنر آسیب دیده بود، باید آن را با نمونه مشابه و کاملا مطابق با مدل یخچال، تعویض نمایید.

ارور یخچال مابه | بیش از 20 ارور و رفع خطاهای یخچال فریرز mabe

برد الکترونیکی خراب است

همه موارد بالا بررسی شد و هیچکدام از آنها دلیلی برای روشن نشدن لامپ یخچال نبود،  چه باید کرد؟

در اینگونه موارد دیگر باید به سراغ برد یخچال برویم. برد در این وسیله مهمترین عضو یخچال و فریزر است. اگر یک خازن کوچک در برد ایرادی پیدا کند یا بسوزد ممکن است همین نکته کوچک باعث خاموش ماندن لامپ یخچالتان شود.

برد این وسیله مانند مغز انسان عمل می‌کند اگر از کار بیوفتد یا درست کار نکند ممکن است کل بدن از کار بیوفتد. پس باید در درمان آن به خوبی دقت کرد. کار با برد یخچال هم نیازمند حرفه و تجربه بسیار زیاد است. به هیچ عنوان خودتان نباید به برد دست بزنید یا آن را تعمیر کنید.

اگر سوالی یا تجربه ای در زمینه خرابی لامپ یخچال یا روشن نشدن لامپ یخچال دارید می‌توانید زیر همین مطلب از کارشناسان اکسیر سرویس بپرسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *