کولر گازی

ترموستات کولر گازی | نحوه تست و تنظیم و تعمیر خرابی

ترموستات کولر گازی

ترموستات کولر گازی

حتما تا به حال اسم ترموستات را شنیده اید چه در کولر گازی چه در وسایل برقی دیگر فرقی نمی‌کند. به طور کلی این وسیله برای تنظیم دما استفاده می‌شود. کولرگازی برای خنک کردن ساخته شده و اگر این وظیفه یعنی تولید سرما را به خوبی انجام ندهد کارایی خاصی نخواهد داشت. برای اینکه این وسیله برقی گران قیمت منزلتان دچار خرابی کمتری شود و هزینه کمتری برای آن بپردازید پیشنهاد می‌کنیم که به صورت دوره ای آن را سرویس کنید تا از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید.

اما این مطلب درباره چه موضوعی است؟ در این مطلب از اکسیر سرویس به سراغ ترموستات در دستگاه اسپلیت یا کولر گازی رفته ایم. علت خرابی این قطعه خاص و نحوه تعمیر کردن آن را به شما خواهیم گفت.

تماس با ما

درابتدا باید ببینیم که ترموستات در کولرگازی چیست و چه نقشی دارد.

ترموستات کولر گازی چیست؟

اگر دستگاه کولر گازی یا یخچال را در نظر بگیریم که به صورت دائمی کار می‌کنند و بدون وقته به تولید سرما می‌پردازند فشار زیادی به موتور آنها می‌آید و بعد از مدت کوتاهی ممکن است که بسوزد اما اگر بعد از مدتی کار کردن دستگاه به صورت خودکار خاموش شود و زمانی که مجدد هوا گرم شد روشن شود، به عمر آن اضافه شده و همچنین در صرفه جویی مصرف انرژی هم کمک زیادی شده است.

ترموستات در این وسیله برای متعادل نگه داشتن دمای کولر گازی نصب می‌شود. زمانی که این وسیله بعد از روشن شدن محیط را به خوبی خنک کرد، ترموستات جریان برق را قطع می‌کند و زمانی که دمای کولر بالا می‌رود و محیط گرم می‌شود دوباره جریان برق وصل خواهد شد تا محیط خنک شود.

پس این قطعه وظیفه تنظیم کردن دما را بر عهده دارد.

هزینه تعمیر کولر گازی چقدر است؟

 عملکرد ترموستات را در کولرگازی چگونه است؟

دمای کولر گازی را می‌توان به میزان دلخواه تنظیم کرد. برای مثال زمانی که شما دما را روی 22 درجه می‌گذارید، هنگامی که دستگاه توانست به این دما برسد ترموستات مدار برقی را خودکار قطع می‌کند و بعد از کم شدن دما یا بالا رفتن دما بین 3 الی 5 درجه از 22 درجه دوباره ترموستات مدار را وصل می‌کند و اسپلیت روشن خواهد شد.

علت بوی بد از کولر گازی چیست؟ برای رفع این مشکل مقاله را بخوانید.

ترموستات از کجا تشخیص می‌دهد که هوا سرد یا گرم شده؟

قطعه ای وجود دارد به نام لوله مویی که درون این لوله مویین گازی وجود دارد. براساس انقباض یا انبساط این گاز که درون این قطعه یعنی لوله مویین وجود دارد متوجه گرم و سرد شدن خواهد شد. این لوله مویی در قطعات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها یخچال است برای نکه ببینید لوله مویین در یخچال چه وظیفه ای دارد روی لینک کلیک کنید.

اگر گاز لوله مویی خارج شود و یا به هردلیلی خراب شود دیگر ترموستات کولر گازی عمل نخواهد کرد و نیاز به تعویض یا تعمیر دارید.

برای تعمیر موتور کولر گازی روی لینک کلیک کنید.

ترموستات کولر گازی انواع مختلفی دارد

  • مکانیکی
  • الکترونیکی

نوع مکانیکی در کولر گازی

ترموستاتی است که بر اساس اصل انبساط مایع کار می کند. این ترموستات که مدل مویین هم نامیده می شود، شامل یک سنسور، لوله مویین و دیافراگم است. با بالارفتن دمای سنسور، مایع از لوله مویین به دیافراگم می رود و در اثر انبساط کاری کلید فنری مدار باز و بسته می شود.

نوع الکترونیکی در کولر گازی

نوع دوم ترموستات‌های تعبیه شده در اسپلیتها، الکتریکی می‌باشد که در آن‌ها یک سنسور دمای محیط را اندازه‌گیری می‌کند. با مشخص شدن دما، ترموستات به وسیله‌ی یک رله‌ی مینیاتوری سبب قطع و وصل شدن جریان برق می‌شود.

هزینه تعمیر ماشین لباسشویی چقدر است؟

چگونه ترموستات در کولر گازی را تنظیم کنیم؟

این قطعات مانند کنترل کننده های شناور دارای نقاط دقیق وصل ( cut in ) و قطع ( cut out ) هستند. اینگونه عمل می‌کنند که هر زمانی که دمای محصول به ماکزیمم مقدار معین شده برسد کمپرسور یا همان موتور را روشن می کند و هر گاه دمای محصول به مینیمم مقدار معینی برسد موتور را خاموش می کند اختلاف بین دمای وصل ( cut in ) و دمای قطع (cut out ) را تفاضل ( differential ) می نامند.

نحوه ریست کردن کولر گازی روی لینک کلیک کنید.

برای تنظیم ترموستات ها چنین عمل می کنیم که :

ترموستات ها دارای یک نقطه تنظیم ( set point ) و یک تفاضل ( ( differential می باشند. ترموستاتی که set point آن روی C˚ ۲ و differential آن روی C˚ ۴ تنظیم شده است تا زمانی که دمای حس شده به C˚ ۴ نرسد قادر به روشن کردن کمپرسور نیست و در ضمن تا زمانی که دمای حس شده به C˚ ۰ افت نکند نمی تواند کمپرسور را از مدار خارج کند. این ترموستات دارای نقطه تنظیم ( set point ) C˚ ۲ و یک اختلاف differential) ) 4 درجه سلسیوسی بین دماهای وصل و قطع می باشد.

مقدار تفاضل به نوع محصول و جای عضو حس کننده بستگی دارد. هر گاه عضو حس کننده ی ترموستات در روی محصول نصب شده و دمای محصول را مستقیما کنترل کند تفاضل C ˚۱ تا C ˚۲ است از طرف دیگر هر گاه عضو حس کننده ترموستات کولر گازی در سالن نصب شود و دمای محصول از طریق دمای سالن کنترل گردد تفاضل حدود C ˚ ۳ تا C ˚ ۴ است.

در خیلی موارد عضو حس کننده ترموستات را روی اواپراتور نصب می کنند و دمای محصول را از طریق دمای اواپراتور کنترل می کنند که در این حالت تفاضل باید C ˚ ۸ تا C ˚ ۱۲می باشد .

میانگین دمای محصول تقریبا میانگین دمای قطع و وصل می باشد که در ترموستات کولر گازی در رنج set point تنظیم می شود. بنابراین برای برقراری میانگین دمای سالن در c°۲= set point ترموستات را می توان برای دمای وصل ( cut in ) c ° ۳ و دمای قطع (cut out ) c ° ۱ تنظیم کرد.

از طرف دیگر هر گاه دمای محصول از طریق دمای اواپراتور کنترل شود باید تنظیم قطع (cut out ) به گونه ای باشد که TD ی اواپراتور ( اختلاف دمای اواپراتور و سالن ) جبران شود

زمانی که دمای محصول از طریق دمای اواپراتور کنترل می شود باید دمای قطع (cut out ) به گونه ای باشد که TD ی اواپراتور ( اختلاف دمای اواپراتور و سالن ) جبران کند. برای جبران ، فقط دمای قطع ترموستات را به اندازه TD پایین می بریم. در مثال بالا اگر TD اواپراتورC˚ ۷ باشد ، دمای وصل همان C˚ ۴ بوده ولی دمای قطع بجای C˚ ۰ روی C˚ ۷- تنظیم می کنیم.

زمانی که کمپرسور خاموش می شود اواپراتور به جذب گرما از سالن ادامه داده تا در مدت زمان خاموشی به دمای سالن برسد. بنابراین وقتی دمای سالن بالا آمده ، به دمای وصل C˚ ۴ می رسد اواپراتور نیز به دمای وصل C˚ ۴ رسیده است. به محض روشن شدن کمپرسور ، دمای اواپراتور به سرعت سرد شده ، تقریبا به اندازه ی TD اواپراتور از دمای سالن کمتر می شود

پس از این ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد تا دمای سالن بهC˚۰ افت نماید .در این فاصله دمای اواپراتور نیز به C˚ ۷- رسیده و کمپرسور خاموش می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *